Mycket har hänt sedan 2019
Den 1 oktober 2019 började en ny era i och med att vi från och med då bedriver mycket av verksamheten i vårt eget servicebolag.
Arbetsgivaralliansen, som den ser ut nu, startade 1993 när de flesta av de gamla medlemmarna tog steget över till Svensk Näringsliv och vi började om med ca 800 arbetsgivare som kommer att forma det som är dagens Arbetsgivaralliansen. I skrivande stund har vi omkring 3 300 medlemmar som tillsammans med sina 44 800 medarbetare gör oss till den största arbetsgivarorganisationen i Sverige inom ideella och idéburna verksamheter.
Sedan dess har mycket hänt när det kommer till utmaningar för våra arbetsgivare, inte minst på grund av den nuvarande pandemin. Det här har påverkat även vårt arbete med er medlemmar eftersom ni under en lång period enbart fått service per telefon, e-post och inte minst Teams. Även om vi på kansliet längtar efter att kunna leva normalt med fysiska möten fortsätter vi att utveckla vårt medlemserbjudande med att kombinera fysiska möten med digitala utbildningar. Jag vill även passa på att tacka våra fackliga motparter som under den här tunga tiden hjälp till med lösningar ute bland våra arbetsgivare. Det visar hur viktigt det är för oss på Arbetsgivaralliansen att ha goda relationer med både fackliga organisationer och andra arbetsgivarorganisationer.
Vi utökar medlemserbjudandet
Nu bryts våra vanor och arbetssätt med besked vilket ofta sker under en kris. Men vi människor har en listig förmåga att vara påhittiga och jag är övertygad om att det nya har kommit för att stanna. Coronakrisen kommer att pågå under tillräckligt lång tid för att de nya rutinerna ska förvandlas till vanor. Det kommer bli ännu viktigare att ha roligt på arbetsplatsen och med sina kollegor, men det kommer även ställa nya krav på oss som ledare i våra verksamheter.
Det här har vi i vår styrelse och kansli funderat mycket på under året och vi har kommit fram till att vi ska satsa på ett utökat medlemserbjudande under 2022 inom områdena arbetsmiljö, HR och ledarskap där vi ser en stor efterfrågan bland våra medlemmar. Ett spännande arbete som vi ser fram emot att få berätta mer om under det kommande året.
Vår demokratiska uppbyggnad är unik
En av Arbetsgivaralliansen styrkor är de många förtroendevalda och den demokratiska strukturen för beslut och så kommer vi fortsätta arbeta under nästkommande år då det är dags för en ny stämma. Boka datumet 26 april redan nu! Stämman kommer att hållas på Münchenbryggeriet i Stockholm.
Avslutningsvis vill jag tacka alla medlemmar, förtroendevalda, personal och vår engagerade styrelse för året som gått. Ett riktigt gott nytt 2022 till er alla!
Hans-Göran Elo, förbundsdirektör